Sejarah Teknologi Maklumat dan Komunikasi
Pada tahun 1940 an, idea penggunaan mesin mengira ABAKUS telah bermula dalam tamadun Mesir dan China.Ia dikembangkan oleh John Napier,ahli matematik bangsa Scot. Pada 1617,Napier menghasilkan alat baru yang dipanggil Napier’s Bones. Pada 1642, Blaise Pascal seorang ahli matematik Perancis mencipta mesin penghitung digital pertama.Ia dapat mengira dua angka dengan cepat serta tepat.Ia merupakan asas kepada penciptaan alat mengira atau kalkutor masa kini.
Pada tahun 1940 an, idea penggunaan mesin mengira ABAKUS telah bermula dalam tamadun Mesir dan China.Ia dikembangkan oleh John Napier,ahli matematik bangsa Scot. Pada 1617,Napier menghasilkan alat baru yang dipanggil Napier’s Bones. Pada 1642, Blaise Pascal seorang ahli matematik Perancis mencipta mesin penghitung digital pertama.Ia dapat mengira dua angka dengan cepat serta tepat.Ia merupakan asas kepada penciptaan alat mengira atau kalkutor masa kini.
Pada tahun 1671 seorang ahli matematik German bernama G.W.Leibnitz mencipta alat mengira yang lebih baik.Ianya menggunakan sistem binari dan dapat melakukan semua aktiviti arithmatik.Pada 1812,seorang professor matematik di universiti Cambridge yang bernama Charle Babbage mencipta alat yang dipang.gil differeence engine yang berjaya melakukan kerja-kerja penjadualan trigonometri,dan pada 1835 C.babbage mencipta alat baru iaitu Analytical Engine yang mempunyai unit-unit kawalan,arithmatik,ingatan unit storan dan output.George Boole telah mereka litar-litar logik seperti litar AND,OR dan NOT.Beliau telah mengemukakan satu simbol algebra betul dan salah.Ciptaan awal komputer merupakan satu mesin besar dan berat dengan fungsi operasi yang terhad.Makmal telefon Bell telah mempelopori mesin-mesin elektromekanikal dipanggil computer relay(1940) dan berupaya menjalankan operasi keatas nombor-nombor kompleks.1937 Howard Aiken dari Universiti Harvard berjaya mereka satu mesin yang berupaya menjalankan operasi keatas urutan arithmatik secara automatik.
Pada 1944,Syarikat IBM dan Howard bekerjasama mewujudkan kalkulator urutan terkawal automatik dikenali dengan mark 1.1943,komputer colossus telah dicipta oleh British Code and Cipher School.1945,J.P Eckert dan J.W .Mmaunchly dari universiti Pennsylvania mencipta komputer digital serba elektronik serba guna.UNIVAC 1 dicipta pada tahun 1946.Merupakan komputer perniagaan pertama dipasarkan.1953, IBM memasang komputer pertama diberi nama IBM 701 dan IBM 650.Ia mempunyai beberapa bahagian iaitu input,output unit konsol dan unit bekalan kuasa. Komputer-komputer diatas dipanggil komputer generasi pertama.
Kepentingan teknologi maklumat dan komunikasi kepada pendidikan.
Teknologi maklumat dan komunikasi merujuk kepada perkakasan,perisian dan sistem telekomunikasi yang digunakan didalam pengurusan dan pemprosesan maklumat.Ia mempunyai kepentingan dalam bidang pendidikan.
Penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran merangkumi penggunaan perisian-perisian kursus,penggunaan internet untuk perkongsian maklumat,penggunaan perkakas teknologi maklumat dan komunikasi untuk memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran.Penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengujuian dan penilaian merangkumi penggunaan perkakasan dan perisian untuk membina soalan-soalan,pentadbiran ujian,pemprosesan markah serta membuat interprestasi pencapaian atau prestasi pelajar.
Penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengurusan merangkumi pentadbiran dan pengurusan maklumat pelajar dan guru serta organisasi sekolah.Penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi dalam penyelidikan dari pembangunan merangkumi penganalisaan data penyelidikan.Jabatan Teknologi Pendidikan telah mengenalpasti sumber-sumber perisian percuma dan terbuka dan menyediakan pelbagai kursus dan panduan penggunaan perisian tersebut untuk kemudahan para pendidik dalam pengintegrasian teknologi maklumat dan komunikasi dalam bidang pendidikan.
Penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran merangkumi penggunaan perisian-perisian kursus,penggunaan internet untuk perkongsian maklumat,penggunaan perkakas teknologi maklumat dan komunikasi untuk memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran.Penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengujuian dan penilaian merangkumi penggunaan perkakasan dan perisian untuk membina soalan-soalan,pentadbiran ujian,pemprosesan markah serta membuat interprestasi pencapaian atau prestasi pelajar.
Penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengurusan merangkumi pentadbiran dan pengurusan maklumat pelajar dan guru serta organisasi sekolah.Penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi dalam penyelidikan dari pembangunan merangkumi penganalisaan data penyelidikan.Jabatan Teknologi Pendidikan telah mengenalpasti sumber-sumber perisian percuma dan terbuka dan menyediakan pelbagai kursus dan panduan penggunaan perisian tersebut untuk kemudahan para pendidik dalam pengintegrasian teknologi maklumat dan komunikasi dalam bidang pendidikan.
No comments:
Post a Comment